Maritieme Fiscale regelingen

Standpunt
25 september 2024
#Onbelemmerd ondernemen

“De tonnageregeling en afdrachtvermindering zeevaart zijn essentieel voor het hebben van een maritieme sector in Nederland. Nederland moet het mondiale fiscale gelijke speelveld herstellen door schepen in de offshore er ook onder te laten vallen.”

Waarom is dit belangrijk?

Nederland kent drie fiscale regelingen voor de zeescheepvaart: de tonnageregeling, de afdrachtvermindering zeevaart en de willekeurige afschrijving voor zeeschepen. Om het beheer van schepen door Nederlandse reders in Nederland te houden, is de instandhouding van deze maritieme fiscale regelingen onmisbaar voor de Nederlandse zeescheepvaart, zeevarenden en maritieme sector als geheel.

Fiscale regelingen

Tonnageregeling

Afdrachtvermindering zeevaart

Willekeurige afschrijving zeeschepen

Fiscale regelingen

Hoe lossen we dit op?

De tonnageregeling en afdrachtvermindering zeevaart zijn toe aan groot onderhoud. Op dit moment kan de tonnageregeling uitsluitend worden toegepast op schepen die transportactiviteiten verrichten en een aantal specifiek benoemde type schepen. Vanwege technologische ontwikkelingen en de maatschappelijke behoefte, pleit de KVNR ervoor dit om te draaien waardoor alle zeeschepen in principe onder de regeling vallen. Voor specifieke schepen of activiteiten die er niet onder moeten vallen, wordt een met de sector afgestemde lijst van niet kwalificerende schepen gehanteerd.

Hiermee wordt het fiscale speelveld met de maritieme landen om ons heen weer gelijk. In ieder geval dienen als gevolg daarvan werkschepen, baggerschepen, chase and guard schepen, stenenstorters en andere schepen gebruikt voor marine assistance, maar ook transportschepen die bijvoorbeeld CO2 van land naar een opslaglocatie op zee vervoeren, kwalificerende schepen voor de tonnageregeling en de afdrachtvermindering zeevaart te worden.

Dit geldt ook voor de afdrachtvermindering zeevaart. De regeling draagt bij aan de concurrentiepositie van Nederlandse reders en zeevarenden met hun Europese en mondiale concurrenten.

Het is dan ook van belang om de regeling zo aantrekkelijk mogelijk te maken en te houden. Dit kan onder meer door de verrekenmogelijkheid zo optimaal mogelijk te maken en de reikwijdte van de regeling uit te breiden naar offshore.

Stand van zaken - 1 november 2024

3 oktober 2024:

Tijdens een debat in de Tweede Kamer op 3 oktober 2024 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat toegezegd om met de staatssecretaris van Financiën te overleggen hoe de uitbreiding van de regelingen naar offshore moeten worden vormgegeven. Dit overleg moet in het najaar van 2024 plaatsvinden. De KVNR kijkt uit naar de conclusies van de bewindspersonen.

21 februari 2023:

In februari 2023 heeft de Tweede Kamer ook nog eens een motie van Chris Stoffer (SGP) aangenomen, die de regering opdraagt de schepen actief in de offshore volledig onder de reikwijdte van de tonnageregeling en de afdrachtvermindering zeevaart te brengen. Uiteraard moet een en ander binnen de Europese staatssteunkaders worden uitgewerkt.

2022:

Het evaluatierapport is in 2022 door de minister van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer gestuurd. De conclusie van Deloitte is dat de tonnageregeling en de afdrachtvermindering zeevaart voorwaardelijk zijn voor het bestaan van een Nederlandse vloot en een Nederlands maritiem cluster. Om de mondiale concurrentie aan te kunnen, wordt eveneens door Deloitte de aanbeveling gedaan om de reikwijdte van de tonnageregeling te verruimen naar schepen werkzaam in de offshore industrie.

2021:

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft, in afstemming met het ministerie van Financiën, de maritieme fiscale regelingen door Deloitte laten evalueren. 

Auteur en persvoorlichting

Auteur

Lodewijk Wisse

Fiscale en Juridische zaken
persvoorlichting

Nathan Habers

Hoofd Communicatie & Public Affairs