FuelEU Maritime in werking per 1 januari 2025

Nieuws
6 januari 2025
#Schone schepen

FuelEU Maritime

Op 1 januari 2025 is FuelEU Maritime in werking getreden. FuelEU Maritime maakt deel uit van het “Fit for 55”-wetgevingspakket om de broeikasgasemissies van de EU tegen 2030 met minstens 55% te verminderen en tegen 2050 klimaatneutraal te zijn en is daarmee een aanvullende maatregel op EU ETS EU-ETS is het Europese Emissiehandelssysteem, een programma om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Bedrijven kopen of krijgen uitstootrechten, en als ze minder uitstoten, kunnen ze die rechten verkopen. Dit stimuleert bedrijven om schoner te werken. Vanaf 2024 valt ook de scheepvaart onder dit systeem om verduurzaming te bevorderen. . FuelEU Maritime is van toepassing op alle zeeschepen van meer dan 5.000 brutoton (GT) In de scheepvaart staat "GT" voor Gross Tonnage. Dit is een manier om te meten hoe groot een schip is, niet in gewicht, maar in ruimte. Het kijkt naar het totale volume van het schip, inclusief alle binnenruimtes, zoals de laadruimtes, hutten en machines. GT helpt bij het begrijpen van de grootte van een schip en beïnvloedt de kosten en regels voor het gebruik ervan. die worden gebruikt voor het vervoer van passagiers of vracht van, naar en tussen Noorse, IJslandse en EU-havens.

FuelEU Maritime heeft als doel om de inzet van hernieuwbare en koolstofarme scheepsbrandstoffen en alternatieve energiebronnen in zeeschepen te vergroten. Dit gebeurt doordat de maximaal toegestane broeikasgasintensiteit van brandstoffen die aan boord van schepen worden gebruikt, elke vijf jaar steeds verder verlaagt wordt. Dit betekent dat de scheepsbrandstoffen aan steeds strengere emissie-eisen moeten voldoen, waarbij ook wordt gekeken naar de uitstoot tijdens de productie van die brandstoffen en energiedragers.

Daarnaast zal er, per 1 januari 2030 in Noorse, IJslandse en EU-havens voor container- en passagiersschepen met een brutotonnage van 5.000 GT of meer, een walstroomverplichting Walstroom is een systeem dat schepen van elektrische energie voorziet terwijl ze aan de kade liggen. Dit vermindert het gebruik van de dieselgeneratoren aan boord, wat de luchtvervuiling en geluidsoverlast vermindert. Walstroom maakt het mogelijk om schepen schoon en efficiënt te laten opereren tijdens hun verblijf in de haven. gelden.

BIMCO FuelEU modelclausules

BIMCO BIMCO (Baltic and International Maritime Council) is een internationale organisatie die de belangen van de scheepvaartsector behartigt. BIMCO is opgericht in 1905 en stelt modelovereenkomsten en -clausules op die scheepseigenaren en rederijen kunnen gebruiken. Daarnaast bevordert BIMCO best practices en beleid binnen de maritieme industrie wereldwijd. heeft modelclausules ontwikkeld die reders in hun charterparty’s Een charterparty is een juridisch document tussen een scheepseigenaar en een huurder (charteraar) om een schip of laadruimte te huren. Het regelt afspraken zoals duur van de huur, vrachtkosten, laad- en losplaatsen en -data, verantwoordelijkheden en voorwaarden. kunnen opnemen. Deze clausules geven een verdeling van risico’s en kosten tussen de contractuele wederpartijen.

Op dit moment heeft BIMCO de volgende twee modelclausules op de website gepubliceerd:

De modelclausule voor reischarters is nog niet afgerond. Het is de verwachting dat de BIMCO Documentary Committee deze binnen afzienbare tijd zal bespreken en vaststellen.

Meer informatie

Meer informatie is ook hier te vinden op de website van de Europese Commissie: Decarbonising maritime transport – FuelEU Maritime - European Commission

Neem contact op met...

Auteur

Nick Lurkin

Klimaat en Milieu
Persvoorlichting

Nathan Habers

Hoofd Communicatie & Public Affairs