Inrichting Noordzee

Standpunt
26 september 2024
#Veilig varen

“De scheepvaartroutes op de Noordzee zijn de levensaderen van de Nederlandse economie. Bij de ruimtelijke (her)indeling van de Noordzee moet de Nederlandse overheid zekerstellen dat schepen veilig en vlot kunnen blijven navigeren in die scheepvaartroutes.”

Waarom is dit belangrijk?

De Noordzee biedt een zee van mogelijkheden. Het lijkt een braakliggend bouwterrein voor de aanleg van offshore infrastructuur: windmolens, eilanden, en ook klonken geluiden over de mogelijkheid van een vliegveld op zee. Ideaal om de klimaatdoelen te halen, zonder overlast voor de burgers op het vasteland.

In werkelijkheid  wordt de Noordzee al voor heel veel doeleinden gebruikt en is de vrije ruimte in de Noordzee schaars. Zo varen er jaarlijks 250.000 schepen in het Nederlandse deel van de Noordzee. 50.000 daarvan doen een Nederlandse haven aan. Daarmee is dit deel van de Noordzee een van de drukste vaargebieden ter wereld. Deze scheepvaartroutes zijn de levensader van de Nederlandse economie. Een groot deel van de schepen vaart door de langs de Nederlandse kust en naar de Nederlandse zeehavens.

Nederland werkt toe naar 21 GW aan windenergie op zee in 2030, en wellicht naar 50 GW in 2040 en 70 GW in 2050. Dit houdt in dat er veel windturbineparken op zee komen.

Hoe lossen we dit op?

Op 19 juni 2020 is het onderhandelaarsakkoord voor de Noordzee (‘Noordzeeakkoord’) aangeboden aan de Tweede Kamer. Hierin zijn geen aanvullende afspraken voor de scheepvaart opgenomen. In het voorstel wordt voor de zeescheepvaart wel het uitgangspunt gehanteerd dat “bij de aanwijzing van gebieden op zee voor een bepaald doel de veiligheid en bereikbaarheid voor de scheepvaart moet worden geborgd. Als er door nieuwe functies veiligheidsrisico´s ontstaan dienen die te worden gemitigeerd. De daarvoor benodigde maatregelen moeten voor ingebruikname zijn gerealiseerd.”

In het belang van de internationale zeescheepvaart roept de KVNR de Nederlandse overheid op om in de processen die leiden tot een ruimtelijke (her)indeling van de Noordzee zeker te stellen dat zeeschepen veilig en vlot kunnen blijven navigeren wanneer zij langs de Nederlandse kust of naar de Nederlandse havens varen. De KVNR vraagt het volgende:

Zorg voor VTS-dekking

Zorg voor assitentieschepen bij de windmolenparken

Zorg voor een goede aansluiting met Duitsland en Denemarken

Houd alvast rekening met toenemend verkeer via de Noordoostelijke Doorvaart

Neem de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over

Stand van Zaken - 1 november 2024

In het regeerprogramma van het kabinet-Schoof staat dat “voor het borgen van scheepvaartveiligheid het kabinet bij de bouw van windparken op zee risicoanalyses uitvoert volgens de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.”

Dossierhouder en persvoorlichting

Auteur

Niels van de Minkelis

Technische en Nautische Zaken
Persvoorlichting

Nathan Habers

Hoofd Communicatie & Public Affairs