KVNR in gesprek met minister van Infrastructuur en Waterstaat

Nieuws
26 november 2024
#Onbelemmerd ondernemen

Het maritieme ondernemersklimaat

Gisteren gingen Annet Koster en Louis Stolper namens de KVNR in gesprek met Minister Barry Madlener van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat . Dit ministerie is onder andere verantwoordelijk voor het Nederlandse zeevaartbeleid en de . Daarmee heeft het ministerie veel invloed op het ondernemersklimaat van Nederlandse reders.

De KVNR dankt de minister voor een waardevolle kennismaking over het ondernemingsklimaat, de Nederlandse vlag, energietransitie enz. en kijkt ernaar uit om de ideeën voor het verbeteren van de Nederlandse concurrentiepositie te realiseren.

Tijdens de positieve kennismaking kwam in het gesprek namelijk vooral aan bod hoe Nederland beter kan concurreren met andere landen, specifiek als het gaat om varen onder de Nederlandse vlag. Het aandeel Nederlandse schepen in de wereldvloot is de afgelopen 10 jaar namelijk flink gedaald, wat duidt op een verslechterde concurrentiepositie.

Volop kansen!

De minister was geïnteresseerd in de mogelijkheden om de concurrentiepositie van Nederland te verbeteren, mits we onze kwaliteitsstatus kunnen behouden. Goed nieuws voor Nederlandse reders, die willen namelijk graag in Nederland blijven en internationaal kunnen concurreren onder de Nederlandse vlag. Bovendien liggen er volop kansen, waar de Nederlandse maritieme autoriteit in oprichting een grote rol in speelt.

Standpunt KVNR
“Voor een sterke Nederlandse zeescheepvaart is een Nederlandse maritieme autoriteit noodzakelijk. Nederland verliest op dit moment marktaandeel in de wereldwijde vlootontwikkeling. Een grote, sterke en kwalitatief hoogstaande Nederlandse vlag moet weer prioriteit worden, die maritiem ondernemerschap mogelijk maakt.”

Een aantal concrete ideeën om de concurrentiepositie te verbeteren zijn:

De uitbreiding van fiscale regelingen naar de offshore sector

Verbeteren van dienstverlening en kwaliteit van het scheepsregister

Pragmatischer beleid met meer oog voor de internationale concurrentiepositie

Aantrekkelijke bemanningswetgeving voor zowel reder als zeevarende

Oprichting van een maritiem innovatieloket voor innovaties die niet binnen de huidige regelgeving passen.

Een aantal concrete ideeën om de concurrentiepositie te verbeteren zijn:

Standpunt KVNR
“De tonnageregeling en afdrachtvermindering zeevaart zijn essentieel voor het hebben van een maritieme sector in Nederland. Nederland moet het mondiale fiscale gelijke speelveld herstellen door schepen in de offshore er ook onder te laten vallen.”

Neem contact op met...

Auteur

Louis Stolper

Innovatie, Digitalisering & Public Affairs
Persvoorlichting

Nathan Habers

Hoofd Communicatie & Public Affairs