KVNR in gesprek met minister van Infrastructuur en Waterstaat
Het maritieme ondernemersklimaat
Gisteren gingen Annet Koster en Louis Stolper namens de KVNR in gesprek met Minister Barry Madlener van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
De KVNR dankt de minister voor een waardevolle kennismaking over het ondernemingsklimaat, de Nederlandse vlag, energietransitie enz. en kijkt ernaar uit om de ideeën voor het verbeteren van de Nederlandse concurrentiepositie te realiseren.
Tijdens de positieve kennismaking kwam in het gesprek namelijk vooral aan bod hoe Nederland beter kan concurreren met andere landen, specifiek als het gaat om varen onder de Nederlandse vlag. Het aandeel Nederlandse schepen in de wereldvloot is de afgelopen 10 jaar namelijk flink gedaald, wat duidt op een verslechterde concurrentiepositie.
Volop kansen!
De minister was geïnteresseerd in de mogelijkheden om de concurrentiepositie van Nederland te verbeteren, mits we onze kwaliteitsstatus kunnen behouden. Goed nieuws voor Nederlandse reders, die willen namelijk graag in Nederland blijven en internationaal kunnen concurreren onder de Nederlandse vlag. Bovendien liggen er volop kansen, waar de Nederlandse maritieme autoriteit in oprichting een grote rol in speelt.
Een aantal concrete ideeën om de concurrentiepositie te verbeteren zijn:
De uitbreiding van fiscale regelingen naar de offshore sector
Verbeteren van dienstverlening en kwaliteit van het scheepsregister
Pragmatischer beleid met meer oog voor de internationale concurrentiepositie
Aantrekkelijke bemanningswetgeving voor zowel reder als zeevarende
Oprichting van een maritiem innovatieloket voor innovaties die niet binnen de huidige regelgeving passen.
Een aantal concrete ideeën om de concurrentiepositie te verbeteren zijn:
De uitbreiding van fiscale regelingen naar de offshore sector
Om de concurrentiepositie van Nederlandse reders in de offshore- en waterbouwsector te versterken, moet Nederland offshore-schepen volledig onder de tonnageregeling en de afdrachtvermindering zeevaart moeten brengen.
Deze aanpassing zou bijdragen aan een gelijker speelveld ten opzichte van Europese concurrenten.
Verbeteren van dienstverlening en kwaliteit van het scheepsregister
De dienstverlening en de kwaliteit van een scheepsregister is een belangrijke factor voor de concurrentiekracht van een vlagstaat. Nederland is de laatste jaren al flink verbeterd op dit punt, maar het kan nog beter.
Digitalisering en accountmanagement spelen daarbij een belangrijke rol, en de Nederlandse maritieme autoriteit in oprichting kan daarbij helpen.
Pragmatischer beleid met meer oog voor de internationale concurrentiepositie
Nederland heeft als vestigingsland en vlaggenstaat grote invloed op de internationale positie van Nederlandse reders. Het vestigingsland en de vlaggenstaat bepalen gezamenlijk namelijk grotendeels het ondernemersklimaat van de rederij. Dit ondernemersklimaat kan sterk verschillen per land en vlag, terwijl reders wel allemaal op dezelfde internationale markt concurreren.
Voor reders is het belangrijk dat het Nederlandse zeevaart beleid oog heeft voor de praktijk en de internationale concurrentiepositie van reders. Dit vraagt ook om proactieve en pragmatische overheid die begrip toont voor de internationale concurrentiepositie van Nederlandse rederijen. Het vraagt om een overheid die durft te concurreren met andere landen en actief zoekt naar kansen om zichzelf te onderscheiden van de rest.
Aantrekkelijke bemanningswetgeving voor zowel reder als zeevarende
Voor reders is het belangrijk dat zij bekwame bemanning kunnen vinden waarmee ze kunnen concurreren op het internationale speelveld. Voor zeevarenden is het belangrijk dat reders een aantrekkelijke werkgever zijn waar ze lang bij willen blijven werken.
Ook hier speelt bemanningswetgeving van een vlagstaat een belangrijke rol. Die kan namelijk zorgen voor aanvullende kwalificaties, nationaliteitseisen, vergunningsprocedures en impact hebben op het loon van de zeevarende.
Oprichting van een maritiem innovatieloket voor innovaties die niet binnen de huidige regelgeving passen.
Regelgeving kan innovatie soms vertragen. De Nederlandse Maritieme Autoriteit kan met een Innovatie Loket een platform bieden om nieuwe ideeën die de regelgeving uitdagen efficiënt en effectief te begeleiden.
Dit hebben ze in bijvoorbeeld Denemarken ook, een 'Regulatory Future Lab'. Hiermee kan Nederland reders stimuleren om de innovaties onder Nederlands bewind op zee te brengen. Tegelijkertijd helpt het reders om voorop te lopen met innovatieve oplossingen op het gebied van verduurzaming en digitalisering.