
Strengere regelgeving nodig voor vervoer van Plastic Pellets
De Nederlandse reders steunen strengere regels voor het vervoer van plastic pellets over zee, en steunen Nederland volledig in het voorstel aan de Internationale Maritieme Organisatie om plastic pellets (1) te voorzien van een specifiek UN-nummer en (2) het vervoer van plastic pellets over zee onder de internationale regels voor het vervoer van gevaarlijke goederen (IMDG-code) te brengen.
Waarom is dit belangrijk?
Kunststofkorrels (plastic pellets) worden in grote hoeveelheden vervoerd. Ook over zee met een schip. De kunststofkorrels worden veelal in bulk in zakken in containers vervoerd. Dat gaat vaak goed, maar als - door slecht weer of een incident – onverhoopt toch containers met zakken plastic pellets overboord slaan en in de zee belanden dan geeft dit héél veel schade aan het mariene milieu. Vogels kunnen plastic pellets voor voedsel aanzien en opeten, met veel gezondheidsschade tot gevolg.
Hoe lossen we dit op?
Het is daarom goed dat de regelgeving voor het vervoer van plastic pellets over zee nu tegen het licht wordt gehouden door de Internationale Maritieme Organisatie
De KVNR heeft in algemene zin het standpunt dat er strengere regelgeving moet komen voor het vervoer van plastic pallets over zee. Die regelgeving moet mondiaal gelden en van de IMO komen. De IMO-aanbeveling (MEPC.1/Circ.909) is daarom een goede eerste stap.
Ondertussen is er ook een nieuwe EU-verordening over plastic pellets in de maak. De Europese Commissie heeft een voorstel voor een
Voordat een verordening aangenomen kan worden moeten de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Europese Raad het – na overleg (‘trialoog’) - gedrieën eens zijn over de verordening. Zowel het Europees Parlement als de Europese Raad hebben hun standpunten over het voorstel van de Europese Commissie ingenomen:
Het Europese Parlement heeft in zijn plenair aangenomen rapport van de parlementscommissie ENVI over het voorstel van de Commissie, aanpassingen op het voorstel van de Commissie gedaan.
De Europese Raad heeft haar Algemene Oriëntatie op het voorstel van de Commissie gegeven. Daarbij integreert de Raad de inhoud van de IMO-aanbeveling, en maakt de Raad die IMO-aanbeveling (MEPC.1/Circ.909) de facto verplichte regelgeving. Daarnaast stelt de Raad een nieuw artikel voor waarin wordt afgesproken dat zodra de IMO maatregelen (regelgeving) heeft aangenomen de Commissie deze zal beoordelen en zo nodig een voorstel zal doen om de beoogde EU-verordening in overeenstemming te brengen met die IMO-regelgeving.
De KVNR heeft begrip voor een nieuwe Europese verordening. De KVNR is van mening dat de insteek van de Europese Raad de beste insteek is. De Europese Raad kiest er namelijk voor om in de verordening ‘dicht bij de IMO te blijven’ door de IMO-aanbeveling in de beoogde verordening te integreren en daarmee verplichtende regelgeving te maken. Ook zorgt de insteek van de Europese Raad, vergeleken met de insteek van het Parlement, voor de minste regeldruk en administratieve lasten voor reders.
Stand van zaken
In de IMO wordt er momenteel gewerkt aan de aanpassing van regelgeving. In de EU wordt momenteel de trialoog gevoerd over het voorstel van de Europese Commissie voor EU-verordening.