
Unlocking the potential of short sea shipping
Strategische waarde kustvaart
Afgelopen woensdag en donderdag vond de European Shipping Summit 2025 plaats in het museum van de Schone Kunsten in Brussel.
Als onderdeel van de tweejaarlijkse scheepvaartconferentie organiseerde de KVNR samen met de redersverenigingen Anave (Spanje) en Confitarma (Italië) een paneldiscussie met als thema “unlocking the potential of short sea shipping”. Het was daarmee een vervolg op de short sea sessies van de KVNR tijdens eerdere edities van de conferentie.
De strategische waarde van de kustvaart in het vervoer van goederen en passagiers is namelijk niet alleen economisch groot, maar ook van grote betekenis als het gaat om bijvoorbeeld het transport van energie, voeding en grondstoffen. Zowel de Nederlandse als Spaanse en Italiaanse zeevaartsectoren zijn sterk vertegenwoordigd in de Europese short sea.
Om de kansen van en voor de kustvaart te benutten, moeten wel de nodige stappen worden gezet. Het was deze editie aan het expertpanel om deze uitdagingen bloot te leggen en te bespreken. Daarbij stonden twee vragen centraal:
Hoe blijft de kustvaart het verschil maken voor de Europese economie?
De scheepvaart speelt een cruciale rol in het behalen van de klimaatdoelen van de EU. Terwijl weg- en luchttransport te maken hebben met hoge CO2-uitstoot, biedt de kustvaart een duurzamer alternatief met aanzienlijk lagere emissies per tonkilometer. Bovendien speelt in de Europese wateren niet de strijd om ruimte zoals die wel tot congestie leidt in de vervoersketen op het land.
Dat neemt niet weg dat er tijdens het panel één ding als een paal boven water stond: de kustvaart moet blijven verduurzamen om de klimaatdoelen van de EU te behalen. In de paneldiscussie stond daarbij vooral de beschikbaarheid en opschaling van schone brandstoffen centraal. Dat is een uitdaging die de scheepvaart niet alleen kan oplossen. Het is dan ook essentieeldat de maritieme sector, de Europese Commissie en de lidstaten goed samenwerken. Niet alleen in de ontwikkeling maar juist ook in de toepassing van innovatieve technologieën.
Een grote rol is weggelegd voor de Europese havens. In de haven komen vraag en aanbod namelijk letterlijk samen. Zoals Mar Chao van de Port Authority van Valencia tijdens het panel aangaf, gaat het dan onder andere om het faciliteren van walstroom en het mogelijk maken om schone brandstoffen te bunkeren.
Wat is er nodig om het concurrentievermogen van reders te versterken?
Dat duurzaamheid en concurrentiekracht hand in hand kunnen gaan is duidelijk omschreven in de
Dit belang wordt ook onderstreept door de Europese Commissie. Er zijn verschillende Europese initiatieven in de maak die mogelijk gaan bijdragen aan de inzet van meer kapitaal voor verduurzaming in de kustvaart. Twee daarvan zijn het Sustainable Transport Investment Plan
“EU ETS revenues must be used to breach the price gap with clean fuels”
Duidelijke boodschap
Het expertpanel had dus een duidelijke boodschap: verduurzaming is nodig om de toegevoegde waarde van de kustvaart ten volste te kunnen benutten en daarvoor is kapitaal en samenwerking rand voorwaardelijk. Belangrijk is wel dat de sector duidelijk maakt waar deze investeringen nodig zijn en hoe deze de industriële basis van Europa versterkt.
Zo deed Szymon Oscilowski van de Europese Commissie de handreiking aan de Europese scheepvaart om in gesprek te gaan over concrete input voor o.a. de STIP en EMIS. Aan deze oproep zal de KVNR zeker gehoor geven. De komende maanden moeten gesprekken tussen stakeholders, de Europese Commissie en de EU-lidstaten scherp krijgen wat de zeevaart nodig heeft om bij te dragen aan een duurzame, concurrerende en toekomst bestendigde maritieme sector.
