NLMA centraal bij Algemene Vergadering KVNR

Nieuws
22 mei 2025
#Verenigingszaken

Voorjaars editie Algemene Vergadering

Deze week kwamen de leden van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) bijeen in het Rotterdamse voetbalstadion De Kuip voor de vaste voorjaarseditie van de Algemene Vergadering. 

KVNR-voorzitter Theo Klimp (Royal Wagenborg) stond stil bij de grote onvoorspelbaarheid en onzekerheid waarmee de zeevaart wereldwijd te maken krijgt. Tegelijkertijd wordt er door de overheid steeds meer een beroep gedaan op samenwerking met Nederlandse reders om juist onze weerbaarheid en strategische autonomie in Nederland en Europa te versterken. Deze context tekent het belang van de Nederlandse Maritieme Autoriteit (NLMA), het centrale onderwerp tijdens de netwerkbijeenkomst na de besloten Algemene Vergadering. 

Ondertussen stonden de leden stil bij lief en leed binnen de vereniging. Onlangs is oud KVNR-medewerker Tonnis Tammes overleden, die tot ver na zijn pensioen trouw naar de netwerkbijeenkomsten van de KVNR kwam. En afgelopen vrijdag ontving KVNR-bestuurslid Karin Orsel (MF Shipping Group) de IMO Gender Equality Award uit handen van Arsenio Dominguez op het IMO-hoofdkwartier in Londen. Daarnaast verandert de bestuurssamenstelling van de KVNR. De vacante zetel na het aftreden van bestuurslid Daan Koornneef (Jumbo Maritime) wordt ingevuld door Willem van der Wel (Windcat Workboats). 

Netwerkbijeenkomst NLMA

Na de netwerklunch opende KVNR-directeur Annet Koster samen met Stefanie Spekreijse (NLMA-directeur namens ILT). In de middag stond namelijk de Nederlandse Maritieme Autoriteit (NLMA) centraal.  

Misschien wel de belangrijkste uitspraak over het belang van de NLMA was toen ze aangaf dat “wij moeten kunnen inspelen op de veranderende omstandigheden in de wereld en waarmee u (reders) ook te maken krijgt. We hopen daar met de NLMA daar een bijdrage aan te leveren.” Daarmee haakte ze in op de woorden van Theo Klimp tijdens de Algemene Vergadering in de ochtend over de geopolitieke realiteit waarmee de sector te maken heeft. 

In één van de deelsessies gingen de aanwezigen uiteen om te praten over dienstverlening van de overheid aan reders die onder Nederlandse vlag varen. Hierbij kwam onder meer de digitalisering van bemanningscertificaten aan bod, inclusief demonstratie. In de andere twee deelsessies stonden andere ontwikkellijnen centraal: het inrichten van een innovatieloket om reders te ondersteunen bij innoveren en het moderniseren van wet- en regelgeving die is gerelateerd aan de zeevaart. 

De bijeenkomst werd afgesloten met een gezellige netwerkborrel om uitgebreid na te praten over de toekomst van zeevarend Nederland. 

Neem contact op met...

Auteur

Nathan Habers

Hoofd Communicatie en Externe betrekkingen