Stikstofreductie
"Zorg voor een praktische aanpak van stikstofreductie in de zeevaart door betrouwbare katalysatoren te waarborgen en de ontwikkeling van walstroom te stimuleren."
Waarom is dit belangrijk?
Om de stikstofuitstoot van de zeevaart sterk te reduceren, hebben verschillende landen stikstofbeheerszones Stikstofbeheerzones zijn gebieden met regelgeving om de stikstofoxidenuitstoot te beperken, bedoeld om luchtkwaliteit te verbeteren en de impact op het milieu te verminderen. ingesteld, ook wel bekend als NOx Emission Control Areas (NECA). In deze zones gelden strengere eisen voor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) Stikstofoxiden (NOₓ) zijn gassen die bestaan uit stikstof en zuurstof, zoals stikstofmonoxide (NO) en stikstofdioxide (NO₂). Ze ontstaan voornamelijk door verbranding van fossiele brandstoffen en dragen bij aan luchtvervuiling, smog, verzuring, en klimaatverandering. Ze zijn schadelijk voor de gezondheid en het milieu. op basis van de kiellegdatum "Kiel leggen" is een term in de scheepvaart die verwijst naar de officiële start van de bouw van een schip. Dit gebeurt meestal door het plaatsen van de kiel, het langste en onderste deel van het schip, op de bouwwerf. Het markeert een belangrijke mijlpaal in het scheepsbouwproces en symboliseert het begin van de constructie. van het schip, met de NOx Tier III-norm In de scheepvaart zijn er drie belangrijke emissietiers: Tier I: Voor schepen gebouwd vóór 2011, met basis NOₓ-limieten. Tier II: Voor schepen gebouwd na 2011, met strengere NOₓ-limieten. Tier III: Voor schepen in Emission Control Areas (ECA's), met de strengste NOₓ-limieten. Tier IV is in ontwikkeling. als nieuwste standaard.
Deze nieuwste Tier III-norm vereist een vermindering van 70% in de uitstoot van stikstofoxiden vergeleken met Tier II-motoren . Schepen waarvan de kiel na 1 januari 2016 is gelegd en die in Noord-Amerikaanse wateren varen, moeten voldoen aan de NOx Tier III-norm, terwijl voor de Noordzee en Oostzee deze norm geldt voor schepen met een kieldatum na 1 januari 2021.
Om aan deze strengere norm te voldoen, worden vaak nabehandelingssystemen Nabehandelingssystemen in de scheepvaart zijn technieken die helpen om schadelijke gassen van schepen te verminderen. Ze zorgen ervoor dat de uitlaatgassen van de motoren minder vervuilend zijn. , zoals selectieve katalysatoren (SCR), aan boord geïnstalleerd, waarbij ureum wordt gebruikt om de uitstoot van stikstofoxiden te verlagen. Daarnaast biedt walstroom Walstroom is een systeem dat schepen van elektrische energie voorziet terwijl ze aan de kade liggen. Dit vermindert het gebruik van de dieselgeneratoren aan boord, wat de luchtvervuiling en geluidsoverlast vermindert. Walstroom maakt het mogelijk om schepen schoon en efficiënt te laten opereren tijdens hun verblijf in de haven. een oplossing voor NOx-uitstoot in havens. Schepen worden als het ware aan de stekker gelegd, waardoor ze elektrische energie kunnen ontvangen zonder hun dieselmotoren te gebruiken. Dit resulteert in minder uitstoot van onder andere NOx.
Hoe lossen we dit op?
Om aan de strengere norm voor uitstoot stikstofoxiden te voldoen, is een praktische aanpak noodzakelijk die administratieve lasten minimaliseert en de stikstofuitstoot vermindert. De effectiviteit van SCR-systemen moet worden geborgd en het gebruik van walstroom moet verder worden uitgerold.
Helaas functioneren de SCR-systemen vaak niet optimaal, waardoor ze moeite hebben om zelfs de NOx Tier III-norm te halen. Dit probleem wordt verergerd door factoren zoals een te lage verbrandingstemperatuur, storingen of een te lage motorbelasting. Deze situatie is vooral problematisch bij het binnenvaren van havens en het varen langs kustlijnen, waar de negatieve impact van NOx-uitstoot op de natuur en de gezondheid van mensen het grootst is. Hier kan een reder zelf vrij weinig aan doen. Men vaart immers niet met volle motorbelasting een haven binnen.
De huidige NOx Technical Code houdt echter geen rekening met lagere motorbelastingen , waardoor de werking van SCR-systemen in de praktijk onvoldoende wordt weerspiegeld. De KVNR pleit daarom voor een extra testpunt voor nieuwe scheepsmotoren in deze regelgeving om ervoor te zorgen dat SCR-systemen onder alle omstandigheden goed functioneren.
Walstroom, een systeem waarmee schepen elektriciteit kunnen ontvangen terwijl ze in de haven liggen, is een andere veelbelovende oplossing die al lange tijd op de radar van de Nederlandse overheid staat. Het KVNR-bureau voert gesprekken met de overheid en Tweede Kamerleden om de implementatie van walstroom te versnellen. Dit omvat het versnellen van businesscases voor zowel de benodigde infrastructuur aan land als de installaties aan boord van zeeschepen.
Een belangrijke uitdaging voor schepen met een lager vermogen is een wereldwijde standaardisatie voor het gebruik van walstroom.
Dit is essentieel om te voorkomen dat schepen met verschillende typen stekkers moeten reizen, net zoals mensen liever niet met meerdere soorten stekkers op vakantie gaan.
Stand van zaken - 1 november
Tijdens de 11e vergadering van het PPR van de International Maritime Organization (IMO) De IMO (Internationale Maritieme Organisatie) is een VN-agentschap opgericht in 1948, verantwoordelijk voor het bevorderen van de maritieme veiligheid, beveiliging en milieubescherming door wereldwijde normen voor scheepvaartpraktijken en -regelgeving vast te stellen. zijn de conceptwijzigingen voor de NOx Technical Code en MARPOL Annex VI MARPOL Annex VI is een internationaal verdrag dat regels bevat voor de beperking van luchtvervuiling door schepen. Het richt zich op de emissie van zwaveloxiden (SOx), stikstofoxiden (NOx) en andere schadelijke stoffen. De annex legt normen vast voor brandstofkwaliteit en introduceert emissiecontrolesystemen om de impact van de scheepvaart op de luchtkwaliteit te verminderen. afgerond. Deze wijzigingen gelden voor motoren die niet zijn gecertificeerd na de inwerkingtreding, met specifieke regels voor motoren op schepen gebouwd vóór 1 januari 2000.
Ook zijn er goedkeuringen voor wijzigingen die verband houden met meerdere operationele profielen voor marine dieselmotoren. Daarnaast is er instemming om MARPOL Annex VI en de NOx Technical Code te herzien, inclusief een extra testpunt voor lage belasting. De wijzigingen zullen naar verwachting in 2026 van kracht worden.
De Europese Unie werkt aan de walstroom-verplichting voor zeeschepen om de uitstoot van schepen in havens te verminderen. Voorstellen voor de infrastructuur zijn in 2023 gepresenteerd, met een verwachte afronding van de regelgeving in 2024, gericht op duurzame energie en milieuvriendelijkheid in de maritieme sector.
In Nederland is het belastingplan 2025 recentelijk gepubliceerd. De verhoging van de belastingvermindering en het amendement inzake walstroom bieden reders financieel voordeel door lagere kosten voor walstroom. Met een gelijke behandeling voor alle elektriciteitsverbruikers bevordert dit het gebruik van walstroom, terwijl de afbouw van het verlaagde tarief hen aanmoedigt om nu te profiteren van lagere kosten.