
Nederlandse vlag op 4e plaats Paris MoU
Paris MoU
Wanneer een schip een buitenlandse haven binnenvaart, kan het te maken krijgen met een zogenoemde Port State Control (PSC)-inspectie. Deze inspecties worden uitgevoerd door de havenstaat en zijn bedoeld om te controleren of het schip voldoet aan internationale wet- en regelgeving op het gebied van veiligheid, milieu, bemanning en arbeidsomstandigheden.
Een belangrijk onderdeel van het inspectiebeleid is het risicoprofiel van het schip. Dit profiel bepaalt in hoeverre een schip kans loopt om geïnspecteerd te worden. Factoren zoals het type schip, de leeftijd, het inspectieverleden én de vlag waaronder het schip vaart, spelen hierbij een rol. Schepen die onder een vlag varen die hoog scoort bij PSC-inspecties, hebben doorgaans een lager risicoprofiel. Dit verlaagt niet alleen de kans op inspectie, maar is ook een belangrijke indicatie van de kwaliteit en betrouwbaarheid van de
De Nederlandse vlag als kwaliteitsvlag
De Nederlandse vlag wordt internationaal al jarenlang erkend als een kwaliteitsvlag. Dit betekent dat schepen die onder Nederlandse vlag varen, relatief weinig tekortkomingen vertonen bij inspecties en doorgaans goed onderhouden zijn. Deze status draagt bij aan een gunstig risicoprofiel en geeft vertrouwen aan havens en maritieme autoriteiten wereldwijd.
Recent publiceerde het Paris Memorandum of Understanding on Port State Control (Paris MoU) de nieuwste ranglijsten van vlaggenstaten voor het jaar 2024. Deze lijsten, de witte, grijze en zwarte lijst, geven een overzicht van de prestaties van vlaggenstaten op het gebied van inspectieresultaten binnen de regio van het Paris MoU.
Met trots kunnen we melden dat Nederland in 2024 op de 4e plaats van de witte lijst staat. Deze positie bevestigt wederom dat de Nederlandse koopvaardijvloot behoort tot de top van de wereld in termen van veiligheid, naleving en professionaliteit. Een mooie prestatie van de reders die varen onder Nederlandse vlag.
