Schone maritieme brandstoffen vereisen een strategisch beleidskader

Opinie
16 januari 2025
#Schone schepen

Versterken van Europa

De Clean Industrial Deal, die naar verwachting binnen de eerste 100 dagen van de nieuwe Europese Commissie zal worden gepresenteerd, zal het vlaggenschipinitiatief van voorzitter von der Leyen zijn in de transitie naar klimaatneutraliteit en het versterken van de industriële concurrentiepositie van Europa.

De zeescheepvaart kan hierin een sleutelrol spelen, omdat het de basis kan leggen voor de productie en het gebruik van schone maritieme brandstoffen in Europa. Het verankeren van een beleidskader voor deze ambitie in de Clean Industrial Deal zal daarnaast ook bijdragen aan de benchmark van de van 40 procent productiecapaciteit in Europa in 2040. De kernvraag is "Wat moet zo'n kader omvatten?".

90% van alles...

90% van alles wordt over zee vervoerd. Binnen Europa is transport over water verantwoordelijk voor ongeveer 76 procent van de externe handel en bijna 40 procent van de interne handel. Vervoer over water voorziet ons dus van onmisbare middelen zoals voedsel, energie maar ook het apparaat dat u gebruikt om dit artikel te lezen. Voor Europa is het essentieel om te investeren in de beschikbaarheid van schone brandstoffen.

Dit is nodig om de scheepvaart emissie neutraal te maken, het concurrentie vermogen van Europa te versterken en de Europese handel veilig te stellen. Deze brandstoffen moeten in voldoende mate beschikbaar zijn binnen Europa en haar vele grenzen. Deze brandstoffen moeten op de markt kunnen concurreren met de conventionele brandstoffen. Om dit mogelijk te maken moet de Europese Commissie een beleidskader opnemen in de Clean Industrial Deal.

Draghi waarschuwt Europa

Een dergelijk beleidskader brengt de Clean Industrial Deal en het Draghi-rapport, uit 2024, op één lijn. In zijn rapport over het Europese concurrentievermogen benadrukt Mario Draghi de noodzaak voor Europa om een toeleveringsketen voor schone maritieme brandstoffen veilig te stellen. Draghi waarschuwt dat dit dringend nodig is om de doelstelling van netto nul broeikasgasemissies nabij 2050 te halen.

Het rapport benadrukt dat schone brandstoffen nog steeds tot vijf keer duurder kunnen zijn dan conventionele brandstoffen, waardoor dit doel onbereikbaar lijkt. Om deze uitdaging aan te gaan zal er volgens Draghi's rapport tussen 2031 en 2050 jaarlijks ongeveer 40 miljard euro aan investeringen nodig zijn. Vanwege de risico's van dergelijke investeringen vormt dit een uitdagend scenario voor niet alleen bedrijven maar ook financiële instellingen en investeerders. Ze hebben een manier nodig om de risico's van dergelijke investeringen te verminderen en de zorgen van investeerders te verzachten.

The next step

De maritieme sector ziet graag dat de Commissie de volgende stap zet en in het kader van de Clean Industrial Deal een alomvattend beleidskader formuleert, inclusief een routekaart, om de productie en inzet van schone scheepsbrandstoffen in Europa te versnellen en de kloof met conventionele brandstoffen te dichten.

Het is belangrijk om de risico's van investeringen in hernieuwbare en alternatieve brandstoffen te verminderen, bijvoorbeeld via contracts for difference en auctions as a service. Beide instrumenten bevorderen investeringen in duurzame initiatieven door de financiële sector voorspelbaarheid en stabiliteit te bieden, wat noodzakelijk is om de nodige particuliere investeringen te mobiliseren.

The sleutelrol van infrastructuur

Even belangrijk is de ontwikkeling van infrastructuur voor een efficiënte levering van deze brandstoffen aan schepen. Het is dan ook van cruciaal belang dat de Commissie de lidstaten blijft aanmoedigen om prioriteit te geven aan de aanleg van dergelijke infrastructuur, zoals uiteengezet in de Alternative Fuel Infrastructure Regulation . Aanhoudende steun van de Commissie en de lidstaten is essentieel om deze doelstellingen te halen.

Tot slot moet de speciale enveloppe voor de maritieme sector in het kader van het innovatiefonds zo snel mogelijk worden gebruikt om de prijskloof tussen conventionele en alternatieve brandstoffen te overbruggen.

Een unieke kans!

De Clean Industrial Deal biedt Europa een cruciale kans om het voortouw te nemen bij de wereldwijde verschuiving naar duurzame scheepvaart en tegelijkertijd zijn eigen strategische autonomie aan te pakken.

Dit begint met het aanpakken van investeringsonzekerheden in de productie en invoering van alternatieve brandstoffen, het bevorderen van de noodzakelijke infrastructuur en ervoor zorgen dat de middelen die in het kader van het innovatiefonds zijn uitgetrokken voor de maritieme sector zo snel mogelijk worden gebruikt.

Neem contact op met...

Auteur

Pieter-Ruurd Illes

Vertegenwoordiger Europa
Persvoorlichting

Nathan Habers

Hoofd Communicatie & Public Affairs