Zeescheepvaart centraal in dialoog met Europees Parlement

Nieuws
20 februari 2025
#Schone schepen

Tran in dialoog met Europcommissaris Tzitzikostas

Op woensdag 19 februari kwam de Transport- en Toerismecommissie van het Europees Parlement in Brussel bijeen voor een dialoog met Eurocommissaris Apostolos Tzitzikostas. De Eurocommissaris voor Transport en Toerisme presenteerde het werkprogramma van de Europese Commissie voor 2025, met het accent op zijn twee thema’s: Transport en Toerisme. Tijdens de dialoog kwamen verschillende belangrijke thema's voor de zeescheepvaart aan bod, waaronder het opschalen van schone brandstoffen, Europees leiderschap op het gebied van maritieme innovatie en militaire mobiliteit.

Financiering essentieel voor duurzamere scheepvaart

In zijn openingsrede benadrukte Tzitzikostas dat het Sustainable Transport Investment Plan, dat gepland staat voor publicatie na de zomer, zich zal richten op het bevorderen van investeringen in de verduurzaming van de zeescheepvaart. De Eurocommissaris benadrukte dat de focus ligt op het opschalen van schone brandstoffen en het verder uitrollen van walstroom in Europese havens. In het kader van verduurzaming herhaalde Tzitzikostas de boodschap van Mario Draghi, die in zijn rapport over het concurrentievermogen van de Europese Unie aangaf dat tussen 2031 en 2050 jaarlijks 39 miljard euro aan investeringen nodig zijn om de zeescheepvaart te verduurzamen. Volgens de Griekse Eurocommissaris is het daarom noodzakelijk dat private investeringen worden gemobiliseerd met publieke investeringen en garanties, bijvoorbeeld via contracts-for-difference.  
 
Ook sprak Tzitzikostas over het belang van Europees leiderschap in de productie van schone brandstoffen voor zeeschepen. Wel benadrukte hij het belang van internationale samenwerking om deze alternatieve brandstoffen veilig te stellen. 
 
Tot slot legde de Eurocommissaris voor Transport en Toerisme in zijn openingstoespraak de nadruk op de Europese Industrial Maritime Strategy, waarvoor de Europese Commissie input verzamelt en die mogelijk eind dit jaar zal worden gepubliceerd. Hij benadrukte dat Europa wereldwijd leiderschap moet tonen ten aanzien van technologische ontwikkelingen in de zeescheepvaart, zoals op het gebied van digitalisering en verduurzaming.

Volgens de KVNR, is het daarbij essentieel om de internationale concurrentiepositie van de Europese scheepvaart te versterken als voorwaarde voor een bloeiend Europees maritiem industrieel cluster.

Opschalen alternatieve brandstoffen

Na de openingstoespraak van Tzitzikostas reageerden de Europarlementariërs door vragen te stellen en opmerkingen te maken. Verschillende Europarlementariërs brachten het belang van het opschalen van schone alternatieve scheepsbrandstoffen verder onder de aandacht, door te stellen dat zij concrete maatregelen van de Europese Commissie verwachten. Deze concrete maatregelen zullen volgens de eurocommissaris worden opgenomen in het Sustainable Transport Investment Plan. Wel gaf de Griekse Eurocommissaris aan dat in dit plan er veel aandacht zal zijn voor het verkleinen van investeringsrisico's en het aantrekken van private investeringen. 

Militaire Mobiliteit & Europese Havenstrategie

De Duitse Europarlementariër Jens Gieseke, lid van de Europese Volkspartij (EVP), waartoe ook het Nederlandse CDA behoort, vroeg naar de plannen van de Europese Commissie op het gebied van militaire mobiliteit. Tzitzikostas antwoordde dat militaire mobiliteit een belangrijk onderdeel zal zijn van het white paper over de toekomst van de Europese defensie, dat in het eerste kwartaal van dit jaar is aangekondigd. Daarnaast gaf hij aan dat hij graag 70 miljard euro wil reserveren voor militaire mobiliteit in het aankomende Meerjarig Financieel Kader 2028-2034. Ter illustratie: 70 miljard euro komt neer op ongeveer 1/13e van het huidige MFK. Militaire mobiliteit zal dus een cruciale rol spelen in de komende jaren, mede door de toenemende wereldwijde spanningen. 
 
Tenslotte vroeg de Nederlandse Europarlementariër voor het CDA, Tom Berendsen, wanneer de Europese Havenstrategie kan worden verwacht en op welke elementen de Commissie de focus wil leggen. Tzitzikostas maakte duidelijk dat deze strategie eind 2025 verwacht kan worden, waarbij elementen zoals veiligheid, buitenlandse inmenging, weerbaarheid en verduurzaming een belangrijke rol zullen spelen.  

Onze afdronk

Het is positief dat zowel de Griekse Eurocommissaris als de leden van de Transport- en Toerismecommissie het belang van de zeescheepvaart hoog in het vaandel dragen. Des te interessanter is het om te zien hoe Tzitzikostas en zijn team deze prioriteiten zullen vertalen naar concrete maatregelen. De KVNR zal, waar mogelijk in samenwerking met maritieme stakeholders, de Commissie blijven voorzien van input. Uiteraard houden wij je op de hoogte van al deze ontwikkelingen, meld je daarvoor aan voor onze nieuws alerts

Neem contact op met...

Auteur

Pieter-Ruurd Illes

Europese Zaken
Persvoorlichting

Nathan Habers

Hoofd Communicatie en Externe betrekkingen