![](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/media.kvnr.nl/media/871/Tanker-vaart-naar-de-horizon-toe-mooi.jpeg)
47 landen en industrie bundelen krachten in gezamenlijke tekst
Dit artikel is een persbericht van de International Chamber of Shipping (ICS)
Gezamenlijke tekst voor het beprijzingsmechanisme voor broeikasgasemissies
Om in 2050 een netto nul uitstoot van broeikasgassen door de internationale scheepvaart te realiseren, heeft de International Chamber of Shipping
De gezamenlijke tekst wordt gesteund door de grootste scheepvaartlanden zoals Griekenland, Japan, Korea en het Verenigd Koninkrijk, 's werelds grootste vlaggenstaten waaronder de Bahama's, Liberia, de Marshalleilanden en Panama, alle EU-lidstaten (en de Europese Commissie), andere Afrikaanse landen zoals Nigeria en Kenia, plus kleine eilandstaten in ontwikkeling uit het Caribisch gebied en de Stille Oceaan.
De gezamenlijke indiening door de regeringen bevat overeenstemmende regelgeving voor wijzigingen van het MARPOL-verdrag van de IMO, waardoor scheepvaartmaatschappijen op internationale reizen verplicht zullen worden om per ton uitgestoten CO2 een bijdrage te leveren aan het nieuwe “IMO GHG Strategy Implementation Fund”.
Het belangrijkste doel van deze verplichte broeikasgasheffing is het verkleinen van de kostenkloof tussen
![](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/media.kvnr.nl/media/874/KVNR-schrijven.jpeg)