Geen loondiscriminatie Nederlandse zeeschepen
Loonbeleid voor zeevarenden op Nederlandse schepen: KVNR reageert op discriminatieklachten
Zeevarenden op Nederlandse zeeschepen ontvangen een loon op basis van het prijspeil van het land waar ze wonen. Dit is in overeenstemming met een evenwichtig stelsel van internationale verdragen en cao-afspraken. Dat stelt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) na media aandacht over een zitting van het College voor de Rechten van de Mens over de vraag of er sprake is van discriminatie op grond van nationaliteit.
De zitting vond plaats op 2 oktober en betrof een zaak waarin twee zeevarenden bij het College voor de Rechten van de Mens separaat een klacht hebben ingediend tegen twee in Nederland gevestigde reders, omdat zij vanwege onderbetaling ongelijk zouden zijn behandeld. Deze klachten zijn volgens de KVNR ongegrond.
Prijspeil woonland basis voor internationale cao-afspraken
De twee betreffende zeevarenden zijn niet woonachtig in Nederland, maar op de Filipijnen en in Indonesië. Omdat zij werkzaam zijn op internationaal opererende zeeschepen, zijn zij geen arbeidsmigrant. Zij gaan immers direct vanuit huis naar het schip en gaan na hun tijd op zee direct terug naar hun woonland. In de internationale zeescheepvaart is het dan ook gebruikelijk dat bij de beloning rekening wordt gehouden met de kosten van levensonderhoud in het woonland van de zeevarende.
Wereldwijd is het prijspeil per land een eerlijk uitgangspunt voor beloning van zeevarenden. Dat vinden de Internationale Arbeidsorganisatie
Afwijken van internationale norm is risico voor Nederlandse vlag
Het maakt voor zeevarenden die op de Filipijnen of in Indonesië woonachtig zijn, qua salaris niet uit of zij werkzaam zijn op een Nederlands of niet-Nederlands gevlagd zeeschip. Zij verdienen op al deze schepen namelijk een vergelijkbaar loon. Gemiddeld genomen is hun loon enkele malen hoger dan dat van een gemiddelde kantoormedewerker in hun woonland, waardoor zij daar een (zeer) welvarend leven kunnen leiden.
Zou het aan boord van Nederlandse zeeschepen niet mogelijk zijn om de internationaal gangbare praktijk te volgen, dan worden schepen onder Nederlandse vlag uitgevlagd. Het is de vraag of de op de Filipijnen en in Indonesië woonachtige zeevarenden daar beter van worden. De Nederlandse vlag is namelijk een - hoog gerangschikte - 'kwaliteitsvlag' die staat voor de nauwkeurige naleving van internationale standaarden, goed werkgeverschap en zekerheid van salarisbetaling. Omvlagging zou bovendien ten koste gaan van de werkgelegenheid voor Nederlandse zeevarenden. Daarnaast zijn ook andere publieke belangen gebaat bij het behoud van de Nederlandse zeeschepen. Zo biedt de eigen driekleur houvast als het gaat om onze strategische autonomie en veiligheid. Een belang dat in tijden van geopolitieke onrust niet mag worden onderschat.
Filipijnse onderscheiding voor Nederlandse reders
Als vertegenwoordiger van de Nederlandse reders in de zeescheepvaart heeft de KVNR vorige week een onderscheiding ontvangen van de Filipijnse overheid, o.a. met betrekking tot het bevorderen van goede arbeidsomstandigheden van Filipijnse zeevarenden op Nederlandse zeeschepen. De KVNR is vereerd met deze waardevolle erkenning door de Filipijnse overheid over de inzet van Nederlandse reders op het gebied van goed werkgeverschap.
De tekst op de onderscheiding van 27 september 2024 luidt:
"In grateful recognition to the unwavering commitment of the association in the generation of productive employment at sea and as a driving force towards the skills and career advancement, safety and welfare of Filipino seafarers which observes fair and ethical recruitment and decent maritime employment thereby affirming the stature of the Philippines as the leading seafaring nation."