Hoog maritiem bezoek in Nederland 

Nieuws
4 maart 2025
#Verenigingszaken

Secretaris-generaal IMO bezoekt Rotterdam 

Secretaris-generaal Arsenio Dominguez van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) De IMO (Internationale Maritieme Organisatie) is een VN-agentschap opgericht in 1948, verantwoordelijk voor het bevorderen van de maritieme veiligheid, beveiliging en milieubescherming door wereldwijde normen voor scheepvaartpraktijken en -regelgeving vast te stellen. bracht gisteren en vandaag een bezoek aan Rotterdam, de grootste haven van Europa, op uitnodiging van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De KVNR was als mede-organisator van het programma van vandaag betrokken bij dit hoge maritieme bezoek. Centraal stonden verduurzaming van de scheepvaart en het investeren in vaardigheden van zeevarenden. 

De dag begon op grote hoogte met een rondetafelgesprek in de Euromast met een brede vertegenwoordiging van de maritieme sectoren in Nederland. Na een inleiding door het ministerie, beet de KVNR het spits af door een bijdrage van voorzitter Theo Klimp en directeur Annet Koster over de ontwikkelingen in de Nederlandse zeevaart op het vlak van verduurzaming.  

Tijdens het gesprek maakten ze onder meer duidelijk hoe belangrijk het is om in te zetten op een mondiaal beprijzingsmechanisme voor CO2-uitstoot in plaats van een regionaal initiatief zoals het Europese emissiehandelssysteem (EU-ETS) EU-ETS is het Europese Emissiehandelssysteem, een programma om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Bedrijven kopen of krijgen uitstootrechten, en als ze minder uitstoten, kunnen ze die rechten verkopen. Dit stimuleert bedrijven om schoner te werken. Vanaf 2024 valt ook de scheepvaart onder dit systeem om verduurzaming te bevorderen. .

Ook stipten ze aan waar op IMO-niveau echt stappen moeten worden gezet om de Carbon Intensity Indicator (CII) te verbeteren. Deze CII is te vergelijken met een energielabel van een woning, maar de berekening eronder is momenteel te foutgevoelig. Tot slot stonden ze stil bij het voorbereiden van de zeevarenden op de scheepvaart van de toekomst: werken met nieuwe soorten technologie vereisen nieuwe vaardigheden.  

No Shipping, No Shopping 

Van vakbond Nautilus International tot de CEO van het Havenbedrijf van Rotterdam en van de Vereniging van Waterbouwers tot maritiem gezant Kees van der Staaij. Iedereen zat aan tafel om beknopt uit de doeken te doen welke mooie ontwikkelingen er zijn in Nederland als maritiem land, in de eerste plaats het Maritiem Masterplan voor klimaatneutrale schepen. Daarmee kwamen ook tal van andere onderwerpen aan bod zoals het welzijn van zeevarenden en het bouwen van schepen. 

Boottocht

Na het uitvoerige gesprek ging de delegatie aan boord van het schip de Nieuwe Maze van het Havenbedrijf Rotterdam voor een lange rondvaart op de Nieuwe Maas. Aan boord werd de secretaris-generaal opgewacht door een aantal vertegenwoordigers van toonaangevende bedrijven die volop aan het innoveren zijn. Van de KVNR-leden gaven Acta Marine, JR Shipping en Van Oord acte de presence, waarbij niet alleen verduurzaming centraal stond, maar bijv. ook slimme systemen om containerverlies nog beter te voorkomen.

No Seafarers, No Shipping, No Shopping 

De zonnige boottocht werd beëindigd voor het grote blauwe gebouw van het Scheepvaart en Transportcollege (STC). Na een korte kennismaking en presentatie bij STC volgde in het simulatorencentrum van het opleidingsinstituut, waarvan de secretaris-generaal zichtbaar van onder de indruk was. 

Neem contact op met...

Auteur

Nathan Habers

Hoofd Communicatie & Public Affairs