
Bestuur in Brussel
Belang van Brussel
Afgelopen week vond het jaarlijkse werkbezoek van het bestuur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) aan Brussel plaats. Gedurende twee dagen sprak het bestuur met diverse Europese stakeholders om het belang van de zeevaart voor de Europese economie te benadrukken. Brussel lijkt soms misschien ver weg, maar het is juist de plek waar veel maritiem relevante wet- en regelgeving wordt besproken en gevormd. Voor de KVNR is het van groot belang om hier actief bij betrokken te zijn.

Dag 1: Diner met ECSA
Het bezoek begon met een informeel diner, waarbij Sotiris Raptis, Katalin Dobránszky-Bartus en Luisa Puccio van de European Community Shipowners' Associations (ECSA) aanschoven. ECSA ECSA (European Community Shipowners' Associations) is een koepelorganisatie die Europese rederijen vertegenwoordigt. Ze behartigen de belangen van de maritieme industrie bij de Europese Unie en andere internationale organisaties. ECSA zet zich in voor veilige, duurzame en concurrerende scheepvaart, en lobbyt voor beleid dat de sector positief beïnvloedt. is de Europese koepelorganisatie die de belangen van de zeevaart op Europees niveau vertegenwoordigt.

Dag 2: Europese Commissie en Europees Parlement
Op de tweede dag stonden formele gesprekken op het programma. Het bestuur ontmoette Fotini Ioannidou, directeur van DG Move DG MOVE (Directoraat-generaal Mobiliteit en Vervoer) is een onderdeel van de Europese Commissie dat verantwoordelijk is voor het vervoersbeleid in de EU. Het ontwikkelt en voert beleid uit voor veilige, efficiënte en duurzame mobiliteit. DG MOVE bestrijkt alle vervoerswijzen en streeft naar betere infrastructuur, lagere emissies en meer concurrentiekracht in de EU-transportsector. , en Annika Kroon, hoofd van de eenheid Maritiem Vervoer en Logistiek binnen DG Move. Dit gesprek bood de KVNR de kans om de belangrijkste uitdagingen en kansen voor de maritieme sector in Europa te bespreken, zoals de beschikbaarheid van schone brandstoffen en innovatieve technologieën.
Na het gesprek met DG Move volgden twee waardevolle ontmoetingen met Tom Berendsen (CDA) en Jeannette Baljeu (VVD). Het sluiten van deze dag met gesprekken in het Europees Parlement onderstreepte nogmaals het belang van een sterke samenwerking tussen de zeevaartsector en Europese besluitvormers.
Conclusies en Belangrijke Besprekingen
Het werkbezoek leverde een aantal belangrijke inzichten op over de positie van de Europese zeevaart en de uitdagingen waar de sector voor staat. Hieronder de belangrijkste conclusies:
Samenwerking binnen de Europese Unie en met internationale partners is cruciaal voor een effectief industriebeleid. Alleen door samen te werken kan Europa de uitdagingen van de toekomst aan.
Investeringen in het maritieme cluster zijn nodig om de kracht van de sector te behouden. Door gericht te investeren in innovatie en infrastructuur kan Europa zijn positie in de wereldwijde zeevaart versterken.
De Europese zeevaart blijft een essentiële pijler voor het transport van onder andere energie, grondstoffen en voeding. Deze rol wordt erkend door beleidsmakers en moet verder worden versterkt.
Besproken Onderwerpen:
Tijdens de verschillende ontmoetingen kwamen de volgende onderwerpen uitgebreid aan bod:
De nieuwe industriepolitiek van Europa
Verbetering van toegang tot financiering voor de maritieme sector
Opschalen van innovatieve technologieën binnen de zeevaart
Het vergroten van de beschikbaarheid van schone brandstoffen
Zorgen over toenemend protectionisme binnen de wereldhandel
Het behoud van de zeevaart als strategische sector binnen de EU
Vooruitblik op 2025
Het bestuur van de KVNR kijkt terug op een succesvol en waardevol werkbezoek. De open en constructieve dialogen met onze gesprekspartners hebben geleid tot een dieper begrip van de uitdagingen en kansen voor de maritieme sector in Europa. De datum voor het werkbezoek in 2025 staat inmiddels al in onze agenda, en we kijken ernaar uit om ook volgend jaar de belangen van de Nederlandse zeevaart te vertegenwoordigen in Brussel.
Auteur & persvoorlichting
