Het jaaroverzicht 2024

Nieuws
16 januari 2025
#Verenigingszaken

Vuurwerk! …maar zonder feeststemming

Het is 11 januari 2024, de nieuwjaarsreceptie van de KVNR moet nog plaatsvinden, als interim minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Geoffrey van Leeuwen op bezoek komt om te praten over de escalerende situatie in het Rode Zeegebied waar Houthi’s de commerciële schepen aanvallen. Nederland blijkt de volgende ochtend actief steun te hebben verleend aan het offensief Operation Poseidon Archer onder leiding van de Amerikanen met als doel Houthi-lanceerinstallaties in Jemen uit te schakelen.

Vanuit de KVNR reageren we dankbaar dat Nederland staat voor de bescherming van de vrije doorvaart, het Mare Liberum. Tegelijkertijd is Nederland de enige EU-lidstaat die actief is betrokken bij de operatie. Welke gevolgen heeft dit voor doelwitvorming van Nederlandse schepen? Dit soort tegenstrijdigheden tekenen de rest van 2024.

Nieuwe voorzitter

In mei 2024 draagt Jan Valkier (Anthony Veder) de voorzittershamer van de redersvereniging over aan Theo Klimp (Koninklijke Wagenborg). Ook wordt de tak voor young professionals binnen het KVNR-netwerk gelanceerd onder de naam YOUNG KVNR tijdens de Algemene Vergadering van de KVNR-leden.

Europa was nog nooit zo belangrijk

Begin juni gaan de EU-burgers naar de stembus. Tijdens het Europese maritieme verkiezingsdebat van de KVNR en partners delen eind mei verschillende Nederlandse kandidaat-Europarlementariërs hun standpunten over de maritieme sector en de rol van Europa.

De KVNR is in 2024 dan ook nadrukkelijk aanwezig in het Brusselse met het bestuur van de KVNR, commissiebezoeken én verschillende politici gaan met de KVNR op werkbezoek bij Nederlandse reders. Met de benoeming van KVNR-bestuurslid Karin Orsel (MF Shipping Group) tot voorzitter van de Europese rederskoepel ECSA vergroot Nederland de invloed in 2024 in Europa. En één van de hoogtepunten is deelname van de KVNR, in het kielzog van Koning Willem-Alexander, aan een Nederlands maritiem werkbezoek aan Denemarken en Noorwegen.

Nieuw is daarnaast aan de randen van Europa de KVNR-deelname aan de ‘Ship Route’-conferentie over de kustvaart in het Turkse Istanbul om ook daar met Turkse reders in de discussie te stappen over de toekomst van de zeevaart in onzekere tijden.

Ondernemingsklimaat bedreigd?

De zaak betreft een tweetal klachten ingediend door zeevarenden via een massaclaimstichting. De twee zeevarenden hebben ieder een klacht ingediend tegen twee in Nederland gevestigde reders, Zij menen ongelijk te zijn behandeld omdat hun gage is afgestemd op het prijspeil van hun woonland. Deze klachten zijn volgens de KVNR ongegrond.

De twee betreffende zeevarenden zijn niet woonachtig in Nederland, maar op de Filipijnen en in Indonesië. Omdat zij werkzaam zijn op internationaal opererende zeeschepen, zijn zij geen arbeidsmigrant. Zij gaan immers direct vanuit huis naar het schip en gaan na hun tijd op zee direct terug naar hun woonland.

In de internationale zeescheepvaart is het dan ook gebruikelijk dat bij de beloning rekening wordt gehouden met de kosten van levensonderhoud in het woonland van de zeevarende. Wereldwijd is het prijspeil per land een eerlijk uitgangspunt voor beloning van zeevarenden. Dat vinden de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO), de werkgeversverenigingen én de vakbonden die opkomen voor de belangen van zeevarenden. De landen waar zeevarenden wonen verschillen namelijk van elkaar. In elke economie geldt immers een ander prijspeil, waardoor er een verschil is in koopkracht. In elk land behoren inwoners bovendien tot een ander juridisch en fiscaal regime. Daardoor weerspiegelt de hoogte van de gage niet één op één de bestedingswaarde van de gage. Deze visie is niet alleen gangbaar binnen de sector zelf, maar wordt ook al langere tijd onderschreven door zowel de Nederlandse als de Europese overheid.

En zo zijn er in 2024 meer onderwerpen die het ondernemingsklimaat voor reders in Nederland bedreigen. De Werkgebonden Personen Mobiliteit gaat per 1 juli en ondanks dat de zeevaart is uitgesloten, moeten werkgevers ook de reizigerskilometers rapporteren die zeevarenden maken als ze van of naar de schepen reizen. Ook liggen Exhaust Gas Cleaning Systems (EGCS; ‘scrubbers’) steeds meer onder vuur, terwijl de filtersystemen juist op sommige schepen een sleutelrol

kunnen vervullen in het schoner varen door de mogelijkheid van Carbon Capture. In 2024 wordt dan ook duidelijk dat de Nederlandse zeevaart baat heeft bij een duidelijke, ambitieuze en kwantificeerbare visie vanuit de overheid. Een visie die verdergaat dan de modernisering van wetgeving of de basis op orde als het gaat om dienstverlening.

Standpunt KVNR
Herzie de wereldwijde norm voor waswaterlozingen afkomstig van Exhaust Gas Cleaning Systems (EGCS).

Ook zijn er grote positieve ontwikkelingen binnen Nederland. Tijdelijke trajecten, zoals het Maritiem Masterplan 2.0 voor klimaatneutrale schepen, een sectoragenda ter ondersteuning van de maritieme maakindustrie, en de Roadmap Brandstoftransitie in de Zeevaart hangen allemaal samen met het Nederlandse ondernemersklimaat voor maritieme bedrijven.

Misschien wel het belangrijkste voor de reders is daarin de oprichting van de Nederlandse Maritieme Autoriteit (NLMA). Na een aangenomen Tweede Kamermotie van het CDA wordt in 2024 hard gewerkt aan het opzetten van een basis voor de NLMA. De NLMA moet een samenhangend maritiem overheidsbeleid organiseren, dat dienstverlenend naar de sector is. Het is dan ook essentieel dat in het volgende jaar wordt doorgepakt met een nieuwe strategie.

Vergroten bewustwording

Op de eerste maandag van november vindt de jaarlijkse viering plaats van betekenisvolle prestaties in de Nederlandse maritieme sector tijdens het Maritime Awards Gala. KVNR-directeur Annet Koster heeft daarbij als juryvoorzitter van de Maritime Achievement Award het genoegen om deze uit te reiken aan Royal Bodewes en VPRO Tegenlicht voor de bijzondere maatschappelijke zichtbaarheid die ze met de documentaire ‘Dwarse Scheepsbouwers’ hebben gegenereerd.

Deze maand staat verder ook in het teken van zichtbaarheid. De KVNR vraagt via een optreden in Nieuwsuur en op de eigen kanalen hernieuwde aandacht voor het lot van de bemanning van het door Houthi’s gekaapte schip Galaxy Leader. Van een heel andere orde wordt eind van de maand tijdens de Algemene Vergadering van de KVNR de nieuwe website van de KVNR gelanceerd. Daarna volgt een cybersecurity key note die wordt verzorgd door Edwin Franse van Van Oord. Dit thema vraagt terecht steeds meer aandacht en daarom is de KVNR in 2024 ook gestart met een toegewijde werkgroep cybersecurity.

Jong geleerd, oud gedaan

De jeugd heeft de toekomst. Daarom vernieuwt de KVNR in 2024 het initiatief om geïnteresseerde jongeren gratis mee te laten varen met een lid van de KVNR: GaTochVaren!

Dat is belangrijk om de geïnteresseerde jongens en meisjes een weloverwogen studiekeuze te laten maken en hen te enthousiasmeren voor de civiele scheepvaart. Het aantal meevarende jongeren is met 40 procent gestegen ten opzichte van het vorige jaar. En dat is maar goed ook, want de instroom in het Nederlands zeevaartonderwijs moet omhoog. Daarnaast start de KVNR ook met het nieuwe GaTochErvaren! Dit programma richt zich op jongeren vanaf basisschoolleeftijd in de bovenbouw om hen enthousiast te maken voor de maritieme sector en om het bewustzijn van het bestaan van de maritieme sector te creëren. Via dit programma komen jongeren in contact met de maritieme sector door middel van een maritieme ervaring, zoals bijvoorbeeld een tewaterlating.

GaTochVaren!

Vooruitblik 2025

Het staat hierboven al vermeld: in 2024 is hard gewerkt aan de oprichting van de Nederlandse Maritieme Autoriteit (NLMA), een langgekoesterde wens van de KVNR. Hoewel het is begonnen met de verbetering van de dienstverlening van het scheepsregister o.a. door het inrichten van een klantvriendelijk online registratiesysteem, is de doelstelling veel breder.

De NLMA moet substantieel en aantoonbaar bijdragen aan een concurrerend Nederlands ondernemingsklimaat voor reders in de zeescheepvaart. Dat moet gepaard gaan met een ondernemers- en vlootvisie, die verder zal moeten worden uitgewerkt en waarbij ook de internationale – en vooral Europese – context moet worden meegenomen.

Neem contact op met...

Auteur
Persvoorlichting

Nathan Habers

Hoofd Communicatie & Public Affairs